There was an error in this gadget

Sunday, May 9, 2010

ADA APA NGAN CICAK

Kite selalu tengok cicak.. ada yang suka bela cicak. Ada yang tak suka tapi "terbela" jugak cicak. Ada yang Geli ngan Cicak, ada jugak yang saje je geli-geli nak pelihara cicak.. Tapi cicak tetap cicak

Dijawa Timur, ada pemuda yang mampu mencari rezeki dengan hanya menjual Cicak kering?


Cicak Gecko ditangkap dan dikeringkan, Khasiat cicak ini dipercayai mampu mengubati banyak penyakit. Dhob juga spisis cicak, berkepala seperti penyu, ada insang, lidah seperti lidah manusia, ekor berduri seperti buaya, berjari 5, warna kulit bertukar mengikut waktu, bukan haiwan 2 alam dan menjadi lemah apabila terkena air, dan bertukar jantina setiap 2 bulan. Dhob ni kuat, disembelih 2 hari/ lebih baru mati.
Khasiat binatang hebat ini memang menakjubkan, dan ketahuilah yang semua ciptaan yang Maha Pencipta itu mempunyai Khasiat dan Kelabihan tersendiri.



Banyak yang unik tentang cicak, ada yang begitu meminatinya sehingga ianya dijadikan peliharaan. Iguana, Sesumpah, dan tak kurang jugak yang kita terpelihara. kalau dah minat ape pon boleh jadi. kalau sudah minat, imej cicak pun boleh jadi artwork. Asal aje kreatif, banyak benda atas muka bumi nie yang boleh dimanfaat.


Haa tengok kreatif?

Asal ada idea macam-macam boleh buat, sampai bleh jadi hero la cicak nie.. Malaysia punye superhero, Cicak man. Kat sini saya bukan nak memuja cicak, tapi ape yang sauya nak sampaikan disini ialah, dalam dunia yang hijau terbentang ini, setiap yang ada diatasnya adalah pelengkap pada yang lain. walupun cicak adalah haiwan pengotor, namun spisisnya seperti dhob dan genko, memberi manfaat kepada manusia.

0 comments: