Monday, May 10, 2010

RUMAHKU DILANGGA BABI


OPSS BUKAN BABI DAAA.. tapi sgerombolan askar-askar kutu babi, yang merayap2 di sekitar tilam2 buruk yang berbau, huhuhu..



Modus operandi mereka adalah mengacau rakyat jelata rumah aku, segala konfrontasi meraka bermula sejurus selapas tubuh direbahkan keatas tilam empuk. Sintom-sintom gatal-gatal geli mula berlaku, dituruti dengan kewujudan susuk-susuk kemerahan pada tubuh si pesakit.



setakat ini seramai 5 orang masih berada dalam keadaan kritikal, dan aku mengerah tenaga memakan otak-otak, menyelam dalam internet, mencari penawar kepada apedemik ini.



Ini merupakan cara-cara menangani apedemik ini:

- First of all, comform la kene pastikan kediaman kite bersih, lantai disapu dan di mop, sekurang2 1 kali sebulan,  kalau boleh gunakan pembasmi kuman skali ngan pengelap lantai

- Jemur tilam-tilam, bantal-bantal skali.. Cadar, Sarung bantal & selimut kasi basuh. kasi wangi-wangi.. hehehe


Kepada yang mengalami gatal-gatal akibat serangan kutu babi pula:

- Cari Ape2 losyen kat farmasi, kalau boleh dapatkan nasihat doktor.

-Kalau nak gune kaedah tradisional pon bole jugak, gune je petai. Sebab Petai mampu membunuh kutu babi. Dengan ambil potongan petai tempikkan pada kutu babi tersebut. Ini baik untuk membasmi kutu babi yang melekat pada haiwan peliharaan mahupun diri sendiri. 

-Getah daun sirih pon leh jadi penawar, titiskan getah sirih ke atas kutu babi yang melekat pada kulit tubuh senang untuk dicabut.

Itulah serba sedikit infomasi yang dapat dikongsi bersama-sama. semoga kita sama-sama sehat sejahtera.

0 comments: